Socialinė – pilietinė veikla pagrindiniame ugdyme yra privaloma ir jai buvo skiriama ne mažiau kaip 5 pamokos (valandos), o nuo 2017–2018 mokslo metų nustatyta skirti ne mažiau kaip 10 valandų per mokslo metus.
Mokyklos gali sudaryti sąlygas pilietiškumą ugdyti ne tik 5–10 klasėse, bet ir 11–12 klasėse bei ikimokyklinio bei pradinio ugdymo metu. Vienas iš tokių pavyzdžių – visos savivaldybės lygmeniu veikianti Socialinių kompetencijų ugdymo programa Šiaulių mieste, kurią įgyvendina visos Šiaulių bendrojo ugdymo įstaigos.
Tiesa, gana dažnai savanoriška veikla yra supainiojama su socialinėmis – pilietinėmis valandomis. Tačiau tai nėra tas pats. Esminis skirtumas yra toks, kad savanoriška veikla yra atliekama visiškai laisva valia, o socialinės – pilietinės valandos yra privalomos kiekvienam mokiniui, norinčiam pabaigti mokyklą. Tačiau jeigu moksleivis nori, jis gali savanoriauti pasirinktoje organizacijoje ir taip „susirinkti“ privalomas socialines valandas, t.y. jo laisva valia atlikta veikla gali būti pripažįstama formaliomis valandomis.
Deja, bet šis netinkamas suvokimas, kas iš tikrųjų yra savanoriška veikla, gali mažinti jaunimo motyvaciją savanoriauti ateityje. Galvodami, kad savanoriavimas pasibaigia ties mokyklos valgyklos ar bibliotekos sutvarkymu, jauni žmonės tuo nebesidomi – vykdytos mokinių apklausos aiškiai parodo, kad jiems tokia veikla atrodo neprasminga ir neįdomi. Savanorius priimančių organizacijų darbo praktikoje dažnai pasitaiko situacijų, kai mokiniai tarsi ateina savanoriauti, bet iš tiesų paprašo pasirašyti už socialines valandas ir dingsta. Siekiant, kad keistųsi šis supratimas, buvo sukurta „Social Breeze“ metodika, padedanti mokinius supažindinti su savanoriška veikla. Įgyvendinant „Social Breeze“ programą siekiama suteikti mokiniams ne simuliuotos, o realios gerų darbų darymo patirties, padėti jiems suprasti, kokio pokyčio norėtų siekti visuomenėje ir įsitraukti į atitinkamos nevyriausybinės organizacijos veiklą.